Tuesday 7 July 2015

Politik-King



Kalau kau tak minat politik tak apa, sebab politik sentiasa minat dengan kau. Dalam hidup, semua benda adalah politik. Kau sebenarnya berpolitik dngan diri sendiri untuk tentukan kau itu macam mana. Kau yang mentadbir diri sendiri. Sebab itu Nabi beritahu yang setiap manusia adalah pemimpin. Macam mana kau nak memimpin kalau kau tak tahu makna politik?

Aku sebut politik, dan orang muda akan kata, "Politik itu Kotor". Tapi kau kena tahu, politik tu adalah usaha satu pihak secara bersama untuk capai satu tujuan. Kalau perkataan arabnya, politik diterjemahkan kepada siasah atau kata asalnya daripada perkataan “Sasa- yasusu- siyasatan wa riasah” yang membawa maksud tadbir, perintah, mengetuai ( Lisan al-Arab, Dar al-kutub al-ilmiah). Politik ini tujuan asalnya adalah untuk membentuk masyarakat yang terang dan aman daripada kacau-bilau. Mengawas manusia daripada melepasi sempadan yang ditetapkan.

Bila aku sebut politik, kau cuma boleh bayang Pro-Mahasiswa dan Aspirasi, Barisan Nasional dan Pakatan Rakyat, Democrat dan Republican. Itu sahaja. Sedangkan skop politik itu lebih besar. Aristotle pun ada cakap yang politic science is master for all sciences. Sebab? Politiklah yang ada decision-making power untuk tentukan ilmu apa yang masyarakat perlu dan ilmu apa yang utama. Sebagai contoh, era kepimpinan Tun Mahathir, beliau meletakkan Sains dan Matematik di tempat yang lebih kedepan berbanding ilmu lain. Budak lepasan SRP/PMR/PT3 yang cemerlang akan dinasihatkan supaya meneruskan pelajaran dalam kelas-kelas Sains Tulen. Apakah keparat ini? Kau tahu, bright student tak sepatutnya dipaksa ke kelas Sains sebab dia mendapat keputusan yang cemerlang. Tapi atas desakan keluarga, nasihat cikgu dan pandangan masyarakat, maka anak pintar ini terpaksa juga berada di kelas itu. Jadi kau nak salahkan siapa? Sedangkan kita perlu manusia pintar untuk mendalami bidang agama agar tak jadi macam sekarang. Kita juga perlukan manusia pintar untuk mengembangkan bakat dalam art.

Tapi itulah politik. Policy maker have power to decide. Tapi dalam sistem demokrasi, kita adalah tuan kepada policy maker. Cuma kita kena cerdik sikit. Kena selalu update isu semasa, tahu apa yang terjadi dalam negara, review sikit bajet negara. Tak susah mana. Tapi ingat, ada beza sembang kopi dengan pemerhatian teliti. Kalau setakat sembang kopi, fitnah sana-sini, aku tak rasa itu yang kita persetujukan kat sini.

Aku impikan satu benda. Aku harap politik di Malaysia bukan lagi berdasarkan politik perkauman. Aku dah rasa muak dan bosan. Hak istimewa rakyat bumiputera dah termaktub dalam perlembagaan dan kau perlukan banyak "kunci" untuk membukanya. Jadi, kenapa rasa takut sangat? Atau kita memang dah dimomokkan yang DAP ni Cina dan mereka ni jahat sebab warisan PAP Lee Kuan Yeuw? Atau Pas ni parti extremist yang lebih kurang Taliban di Afghanistan? Haha. Kelakar. 

Dalam politik zaman moden, satu benda yang sangat dititikberatkan. Apa dia? Persepsi.

Siapa yang berjaya menang persepsi rakyat, mereka akan menang. Tengok macam mana Pak Lah menang bergaya PRU 2004 apabila rakyat diberi persepsi yang dia adalah orang yang "bersih", nak-nak ayat dia, "Bekerjalah bersama saya, bukan untuk saya" dengan ayat "Cemerlang, Gemilang, Temberang Terbilang". Pergh, mahu tak respek orang dengar. Kau tengok juga macam mana persepsi masyarakat berubah apabila Pak Lah dikatakan memberikan muka kepada menantunya KJ tall, dark and handsome dan orang jatuhkan imej Pak Lah dengan kata dia kaki tidur. Itu tak termasuk campurtangan Dr M. Akhirnya tahun 2008, terus letak jawatan (walaupun Najib lagi teruk daripada dia).

Aku sangat kesal bilamana rasa politik di IPTA dicabut dan disentap dengan penggantian Student Union kepada Bahagian Hal Ehwal Pelajar. Kerajaan juga memperkenalkan Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) bagi mengekang pelajar daripada terlibat aktif dalam politik untuk menjaga kantung emas mereka. Apabila mahasiswa dipisahkan dengan politik, secara tak langsung mereka berpisah dengan masyarakat. Tak dinafikan, operasi khidmat masyarakat masih ada. Tapi ia cuma ada pada tahap volunteerism. Bukan mengubah policy dan menggugat sang penguasa raksasa.

Tapi syukur. Kes UKM4 pada tahun 2011 memberikan sedikit ruang kepada mahasiswa untuk bergiat sama. Mereka berempat telah mencabar constitulity peraturan AUKU di Mahkamah Tinggi kerana melanggar kebebasan bersuara seperti termaktub dalam Perkara 10 Perlembagaan Persekutuan. Akhirnya, kerajaan terpaksa membuang Seksyen 15 dalam AUKU kerana melanggar prinsip perlembagaan.

Kalau kau masih rasa politik ini layak dibakulsampahkan, baik kau bersedia sebelum kau akan bau busuknya.

1 comment:

  1. Bagaimana ingin menjadi policy maker ya akhi jika kita di posisi perubatan ini? Ohohoho

    ReplyDelete